Задвижващи оси

Изборът на задвижване е важен дотолкова, доколкото определя скоростта на движение и точността на позиционирането. Най - разпространено е задвижването от винтове с трапецовидна резба и стъпка 5 мм, но за съжаление цената, която държат на пазара ги прави несъвместими с идеята за нискобюджетна машина. Затова избирам за задвижване шпилка с метрична резба 6 мм. Удобството и е в това, че за един оборот на шпилката придвижването е 1 мм. За да лагерува в двата си края са необходими и 2 лагера 626, които имат вътрешен диаметър 6 мм и външен - 19 мм. Отбелязвам равнината, в която долната закрепваща на каретката по Y допира страниците и равнината, в която е закрепена върху тях работната маса. След това определям центъра на страниците. На разстояние 15 мм от равнината на долната закрепваща пробивам 2 глухи отвора с диаметър 19 мм и дълбочина 6 мм, в които монтирам лагерите (на снимката долу)

След монтирането на страниците прекарвам шпилката през лагерите и я фиксирам в двата края с гайка и контрагайка така, че да няма луфт и да не затяга.

Следва изработката на водещата гайка. Важното при нея е да осигури лесно придвижване на каретката, като в същото време не позволява луфтове при промяна на посоката на въртене.
За изработката й използвам алуминиев винкел 25х25 мм. На 15 мм от едната страна пробивам отвор, в който ще бъде резбата на гайката. Мога да навия резбата направо на винкела ако е достатъчно дебел (поне 3 мм), но тъй като разполагам с по - тънък, ще използвам подложка от тефлон:

Така изработената гайка се навива на шпилката и заема мястото си върху каретката:

Следва отбелязване на мястото за отворите на винтовете върху каретката и след закрепване на гайката задвижващата ос по Y е готова.
Същата процедура следва и за другите задвижващи оси. Оста по X

И оста по Z:

С това механичната конструкция е завършена. Следва монтиране на стъпковите двигатели към задвижващите оси.

1 comment:

  1. Аз замених с шпилки с трапецовидна резба Ф10мм и стъпка 3 мм

    ReplyDelete